Benieuwd hoe Bob van den Steenhoven van FESA onderwijsadviesbureau het Appreciative Inquiry Model toepast in het onderwijs? Bob van den Steenhoven heeft een brede praktijkervaring in alle sectoren van het onderwijs en beschikt over een schat aan theoretische kennis (MBA MEL). Veranderingen binnen het strategische ICT-beleid zijn vaak complexe processen waarbij nauwe samenwerking met IT-Randsteden belangrijk is. Het succesvol aanpassen en implementeren van ICT-beleid vraagt veel van een school of scholenorganisatie. In het begeleiden van deze ontwikkeltrajecten maken wij onder andere gebruik van het Appreciative Inquiry Model.
Het Appreciative Inquiry model
Het Appreciative Inquiry model van David Cooperrider en Suresh Srivastva (1987) is een van de drie modellen die we gebruiken om veranderingen binnen het strategisch ICT-beleid uit te voeren. Appreciative Inquiry of waarderend onderzoeken is een krachtig instrument waarmee positieve verandering teweeggebracht kan worden. De kern van deze methodiek is het stellen van kritische vragen aan elkaar waardoor je voor je school of onderwijsorganisatie meer inzicht kunt krijgen in bepaalde situaties. Door hier de open dialoog over aan te gaan en het vanuit verschillende perspectieven te benaderen krijg je inzicht in het krachtenveld van het betreffende kernthema waar de transformatie zich op richt.
KEFTAI-model
Het Appreciative Inquiry model is onderdeel van het door ons in 2023 ontwikkelde KETFAI-model. Dit model is een integratie van drie verander- of transformatiemodellen. Naast het Appreciative Inquiry model wordt er dus ook nog gebruik gemaakt van twee andere modellen. Het eerste model is gebaseerd op het Managing Complex Change model van Knoster (1991). Dit bekende model voor organisatieveranderingen gaat uit van een aantal elementen die in balans moeten zijn om een onderwijsorganisatie te veranderen of te verbeteren. Het tweede model is gebaseerd op het Education Transformation Framework van Microsoft. Dit model richt zich op de elementen Leiderschap & beleid, Lesgeven & leren, Leerling (student) & schoolsucces en Intelligente omgevingen. In het door ons ontwikkelde KETFAI-model combineren wij deze drie krachtige transformatiemodellen.
Werkgebied
Voor ICT-werkzaamheden werk ik voor diverse onderwijsinstituten waarbij ik me voornamelijk richt op de Randstad, de (stedelijke) gebieden rondom de Duin- en Bollenstreek, Leiden, Haarlem, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Meer informatie ontvangen? Neem contact met mij op.
Bekijk mijn CV en maak kennis met mijn bestuurlijke ambities.
Ik kom als Interim manager in het onderwijs het beste tot mijn recht wanneer ik voor een flinke uitdaging sta. Mijn sterke eigenschappen zijn: het snel doorgronden van situaties, het stellen van prioriteiten en het nemen van – soms moeilijke - beslissingen. Door duidelijke communicatie en mijn gelijkwaardige opstelling creëer ik rust en draagvlak binnen het interen toezichtkader. Wat de opdracht ook is, de klus wordt geklaard.